Een meerderheid van de gemeenteraad van Rotterdam heeft zich uitgesproken tegen een snelheidsverhoging op de A13. De fracties van GroenLinks, PvdA, D66, SP, CDA en ChristenUnie spraken hun afkeuring uit over het voorstel van verkeersminister Melanie Schulz om de snelheid van de A13 door de Rotterdamse woonwijk Overschie te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat de minister haar politieke stokpaartjes boven de gezondheid van omwonenden stelt. 'Als de minister zo graag met 130 kilometer per uur over de afsluitduik scheurt, moet ze dat vooral doen. Maar door de snelheid op de A13 te verhogen zet je de gezondheid van duizenden bewoners van Overschie op het spel.'

De Tweede Kamer nam onlangs een motie aan (van GroenLinks en D66) om gemeenten invloed te geven op de maximumsnelheid van Rijkswegen. Bonte is daarom verbaasd dat er door de minister nooit contact is gezocht met Rotterdam over de snelheidsverhoging. 'Ze vindt haar politieke stokpaardje klaarblijkelijk zo belangrijk dat ze met een scheurgang voorbij gaat aan de belangen van lokale bewoners.'

In 2002 was de A13 bij Overschie de eerste snelweg in Nederland waar vanwege de slechte luchtkwaliteit een 80 km zone werd ingevoerd. Uit metingen van TNO bleek de verlaging van de maximumsnelheid voor 30 procent minder uitstoot van giftige stikstofdioxiden en tot 25 minder geluidsoverlast te zorgen. Het aantal verkeersslachtoffers op de A13 is sinds de invoering van de 80 kilometer zone zelfs met meer dan 50 procent gedaald.

Lees ook: 'Gezondheidsschade snelheidsverhoging onacceptabel'