Wethouder Rik Grashoff heeft vandaag steun gekregen van de gemeenteraad voor het ontslag van Tariq Ramadan. Een motie van wantrouwen van Leefbaar Rotterdam kreeg alleen steun van de VVD en D66.

GroenLinks fractievoorzitter Anneke Verwijs heeft tijdens het debat beklemtoond dat Ramadan vele taboes heeft doorbroken en dat GroenLinks hem daarin altijd heeft gesteund. ,,Het is belangrijk dat wij mensen met orthodoxe religieuze opvattingen bereiken. Ramadan heeft in zestig bijeenkomsten in eigen kring vele heilige huisjes aan de orde gesteld. Hij hield mensen voor dat huwelijksdwang niet acceptabel is en hoe zij anders om zouden moeten gaan met bijvoorbeeld de opvoeding van hun kinderen en het omgaan met homoseksualiteit. Daar hebben wij waardering voor.”

Anneke Verwijs sprak over ‘pijn in het hart’. Ze betreurt het dat Ramadan zijn klus niet kan afmaken, maar ze zei ook dat Ramadan - door zijn werk voor de Iraanse televisiezender - ‘het ons onmogelijk heeft gemaakt om met hem door te gaan’. ,,We kunnen zijn keuze wel respecteren, maar helaas niet accepteren”, aldus Verwijs. ,,Wat ons betreft had hij het voorbeeld van medepresentatoren moeten volgen na op opstand in Iran en had hij het station de rug moeten toekeren.”

Geen draagvlak

Rik Grashoff zei tijdens het raadsdebat dat het gebrek aan maatschappelijk draagvlak voor Ramadan mee heeft gewogen bij het nemen van het unanieme besluit door het college. In het Algemeen Dagblad van vandaag zegt Grashoff 'dat het college zou zijn gevallen' als hij Ramadan had gesteund. ,,Dan had populistisch rechts een akelig gunstige uitgangspositie voor de verkiezingen." Van de oppositie kreeg de wethouder daarop het verwijt vanuit strategische overwegingen het contract te hebben beëindigd.

Fractievoorzitter Anneke Verwijs legt ook de relatie tussen het rechtse populisme en de hetze die tegen Ramadan is gevoerd. Maar volgens haar is de hetze zeker niet de reden van het ontslag. ,,Wij hebben de onterechte aantijgingen altijd bestreden. Het is beschamend dat steeds opnieuw moslims worden aangesproken alsof ze van een andere soort zijn en niet te vertrouwen zouden zijn of met een dubbele tong zouden spreken."

Discriminatie ontoelaatbaar

Anneke Verwijs benadrukt dat Groenlinks alle discriminatie ontoelaatbaar vindt. ,,En zeker in deze vorm, waarbij sprake is geweest van een persoonlijke hetze. Wij accepteren niet dat mensen om hun religieuze overtuigingen zonder respect worden behandeld en dreigen te worden buitengesloten. Nederlandse moslims zijn deel van de samenleving. Ze zijn hier geboren, volgen onderwijs, hebben banen, doen vrijwilligerswerk. Kortom, ze horen erbij. Met Ramadan is de situatie helaas anders. Hij had verstandiger moeten zijn door helder afstand te nemen van het repressieve bewind in Iran.”

Volgens Verwijs is het belangrijk om nu snel de dialoog weer op gang te brengen. ,,In de stad is veel teleurstelling en onbegrip over het besluit van het college. Schaamte zelfs over het toegeven aan de ongemeen felle hetze. Er is schade aangericht in de stad. Het college heeft een forse klus te klaren.”

Bekijk hier het debat in de gemeenteraad.