Alle nieuwe gebouwen die de gemeente Rotterdam bouwt, moeten klimaatneutraal zijn. Dat voorstel doet GroenLinks-raadslid Arno Bonte donderdag in de vergadering van de gemeenteraad naar aanleiding van het energieverspillende ontwerp van het nieuwe Topsportcentrum.

Bonte schrok toen hij de plannen zag voor het nieuwe gemeentelijke Topsportcentrum. Daarin zit geen enkele maatregel om energie te besparen. 'Dat kan echt niet meer, zo bouwden we in de vorige eeuw. We hebben in het Rotterdam Climate Initiative met elkaar afgesproken dat Rotterdam voorop loopt bij het tegengaan van klimaatverandering. Dan moet je als gemeente met je eigen gebouwen het goede voorbeeld geven.'

De plannen voor het Topsportcentrum wil Bonte terugsturen naar de tekentafel. 'Met drie eenvoudige ingrepen is het ontwerp minstens de helft energiezuiniger te maken: een vegetatiedak, het gebruik van zonnepanelen en een aansluiting op het warmtenet.' Toekomstige gemeentelijke gebouwen wil GroenLinks volledig klimaatneutraal gebouwd zien.