GroenLinks eist dat de regering niet meewerkt aan de winning van schaliegas. Er is te weinig bekend over de risico's voor mens en milieu. In plaats daarvan wil de partij werk maken van groene energie om de opdrogende aardgasbel te ontzien. Dat voorstel doet kandidaat-Kamerlid Niels van den Berge van GroenLinks morgen in Rotterdam tijdens een protestactie tegen de winning van schaliegas.

Schaliegas zit in kleine hoeveelheden in de ondergrond en is voor energiebedrijven steeds interessanter om op te pompen nu de gasbel langzaamaan opdroogt. De methode van winning is zeer controversieel. Om de aardlagen te breken en het gas vrij te laten komen worden grote hoeveelheden water gemengd met chemicaliën en de grond in gespoten. Het afvalwater dat overblijft is giftig en bedreigend voor het grond- en drinkwater.

In Nederland zijn vergunningen aangevraagd die ongeveer een derde van het hele land beslaan. GroenLinks-kandidaat Van den Berge wil dat Nederland de vergunningen afwijst. Hij ziet liever dat Nederland serieus inzet op schone energie uit zon, wind en groen gas uit rioolslib, mest en gft-afval. 'Het is een doodlopende weg om de laatste druppels gas uit de bodem te persen met grote risico's voor mens en milieu. Als we nu kiezen voor schone energie en energiebesparing dan hebben we helemaal geen schaliegas nodig. Bovendien kunnen we zo ruim zestigduizend groene banen creeëren.'

Van den Berge doet zijn voorstel voor het verhogen van de productie van schone energie morgenmiddag om 13.00 uur tijdens een protestactie tegen schaliegas bij de Rotterdamse vestiging van Lush, in de Hoogstraat. Medewerkers van de winkel laten met brandend water zien wat de gevaren zijn van het hydralisch fractureren, oftewel het winnen van schaliegas uit de ondergrond. Mensen kunnen een petitie tekenen van Stichting Schaliegasvrij Nederland.