Acties waarbij de politie een café binnenstormt om alle klanten preventief te fouilleren mogen alleen nog maar plaatsvinden als er sprake is van verdenking van een strafbaar feit. Dat voorstel doet de Rotterdamse fractie van GroenLinks. Aanleiding zijn verschillende incidenten met intimiderende fouilleeracties door de politie.

Recentelijk werden de Delfshavense cafés Gommers en Mombassa opgeschrikt door een actie preventief fouilleren. De klanten werden op intimiderende toon opgedragen de zaak te verlaten en op straat met de handen tegen de muur gezet. Op mensonterende manier werden de onschuldige cafébeszoekers gefouilleerd. In beide gevallen bleek er bij de acties niks gevonden te zijn.

Volgens loco-burgemeester Jantine Kriens (PvdA) had de politie geen aanleiding voor de invallen en was er ook niets aan de hand. De cafés waren volgens haar toevallig 'aan de beurt' voor een a-selecte controle.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt de willekeurige fouilleeracties 'bizar'. ‘Fouilleren is een ingrijpende en soms zelfs traumatiserende gebeurtenis’, zegt Bonte. ‘Bij de eigenaar van café Gommers kwamen door het intimiderende politieoptreden de beelden van een gewapende overval van vier jaar geleden weer naar boven’. Bonte vindt dat de Rotterdamse politie moet stoppen met fouilleeracties in cafés als er geen verdenking van strafbare feiten bestaat.