GroenLinks en SP verzetten zich tegen het idee om een extern bureau in te zetten voor het opsporen van bijstandsfraude. Het college wil met een ‘marktoriëntatie’ onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor uitbesteding aan een commerciële partij.

Het college wil in de toekomst mogelijk een extern bureau inzetten om bijstandsfraude op te sporen. Dat wil zeggen: een premie per fraudeur die in de kraag wordt gevat. Mogelijk worden in de opdrachtverstrekking ook afspraken vastgelegd over het aantal op te sporen fraudegevallen.

‘GroenLinks wordt zeer ongelukkig van een commercieel bureau dat contractueel een minimum aantal te bewijzen fraudegevallen krijgt opgelegd’, zegt raadslid Jos van Eijk. ‘Het afbreukrisico is groot. Denk aan burgers die voortdurend onterecht worden lastiggevallen en aan onjuist vastgestelde fraudegevallen, om de targets maar te halen.’

Met behulp van een extern bureau zouden volgens het college 1300 uitkeringen per jaar duurzaam beëindigd kunnen worden. SP en Groenlinks vinden dat de dienst Werk en Inkomen het handhaven op bijstandsfraude gewoon moet blijven uitvoeren. Van Eijk: ‘Het monopolie op opsporing hoort bij de overheid te liggen en niet bij een marktpartij.'