Het Rotterdamse college moet de tijdelijke opvang van twintig uitgeprocedeerde vluchtelingen in de Pauluskerk gedogen. Dat vinden GroenLinks, SP en ChristenUnie. Het college van PvdA, VVD, D66 en CDA besloot vorige week om de opvang in de Pauluskerk te verbieden, waardoor de groep letterlijk op straat staat.

Volgens het stadsbestuur heeft de Pauluskerk geen vergunning om mensen onderdak te geven en moeten de mensen zonder verblijfspapieren daarom de opvang verlaten. Eind augustus sloot het college ook al de nachtopvang aan de Smirnoffweg. Mensen zonder verblijfsvergunning vallen volgens het college onder de verantwoordelijkheid van het kabinet. Het is volgens de wethouders wettelijk niet toegestaan om illegaal verblijvende personen opvang te bieden. Een aantal andere gemeenten doen dat desondanks toch.

De gemeente dringt er bij het kabinet op aan om de groep mensen zo snel mogelijk uit te zetten of hen gevangen te zetten in een detentiecentrum. ‘Stoere taal, maar het gaat in de praktijk om mensen die technisch niet uitzetbaar zijn, bijvoorbeeld doordat het land van herkomst niet meewerkt’, aldus fractievoorzitter Arno Bonte. ‘De mensen die door de Pauluskerk zijn opgevangen willen nota bene meewerken aan hun eigen uitzetting, maar tot het zover is hebben ze wel een bed nodig.’

Bonte vindt het onaanvaardbaar dat mensen op straat worden gezet. ‘Na sluiting van de nachtopvang heeft de Pauluskerk zich over deze groep mensen ontfermd, maar die daad van medemenselijkheid wordt hen nu onmogelijk gemaakt door het college. Alleen als het vriest kunnen ze nog terecht in de noodopvang, maar op alle overige dagen zijn ze teruggeworpen op een portiek, een brug of het park. Het college moet op haar schreden terugkeren’