De guerrilla gardeners waren afgelopen zaterdag aanwezig op het landelijke Nivonfestival in Rotterdam. Afgevaardigden van alle Nivon-afdelingen en buurtbewoners uit Rotterdam konden met eigen ogen zien hoe in een handomdraai een straat groen kan worden.

De gardeners hebben in de binnentuin van het Nivon aan de speciaal ingerichte ‘plantenkraam’ veel mensen uitleg gegeven over het opzetten van een actie in de eigen buurt of stad. De gardeners deelden ook vele kilo’s bloemenzaad uit, zodat bezoekers van het festival thuis meteen aan de slag kunnen met zaadbommen maken.

Gardener Ivo Rodermans hield binnen een presentatie over verschillende vormen van guerrilla gardening, de doelen die guerrilla gardeners nastreven, over de geschiedenis van guerrilla gardening en hoe zelf een actie op touw gezet kan worden. Ook leerden bezoekers hoe ze simpel een zaadbom kunnen maken.

De guerrilla gardeners zouden geen oprechte gardeners zijn als ze de meegebrachte planten na afloop van het festival niet in de openbare ruimte zouden aanplanten. ‘We hebben ontzettend veel mensen enthousiast gemaakt, zeker door na afloop de daad bij het woord te voegen’, zegt Rodermans. ‘De meeste festivalgangers zijn het erover eens dat groen niet alleen goed is voor de aantrekkelijkheid van de stad, maar dat ook de stedelijke biodiversiteit, de ontwikkeling van kinderen en indirect ook criminaliteitsbestrijding gebaat is bij een groene woonomgeving.’