Gemeenten moeten aan het eind van 2009 de scheiding van kunststof op orde hebben, zodat het kan worden hergebruikt. GroenLinks heeft het college gevraagd om snel duidelijk te maken hoe de gemeente het kunststof gaat inzamelen.

De verpakkingsindustrie is verplicht om 27% van het kunststof verpakkingsmateriaal te recyclen. Een ander deel van het plastic kan nuttig worden gebruikt als vervangende brandstof, bijvoorbeeld om daarmee energie op te wekken. Voor recycling is het nodig dat plastic al bij huishoudens wordt gescheiden. Voor verbranding volstaat scheiding achteraf, door een professioneel bedrijf.

Gemeenten kunnen zelf kiezen hoe ze kunststof willen inzamelen. Bijvoorbeeld met bakken op straat of ondergronds of door een speciale afvalzak. Als Rotterdam zou willen kiezen voor scheiding achteraf, moet uiterlijk in mei 2009 duidelijk zijn welk bedrijf deze nascheiding gaat doen. Arno Bonte: ,,Rotterdam zou een slechte beurt maken als we te laat zijn met de verplichte invoering van een systeem voor hergebruik van kunststof. We hebben daarom aan het college gevraagd om actie te ondernemen en om daarbij goed te onderbouwen met welk inzamelingsysteem we het hoogste milieurendement halen.”