Het fietsen wordt makkelijker door de Rotterdamse binnenstad. Fietsers mogen voortaan door het voetgangersgebied van Rotterdam rijden als de winkels dicht zijn. Ook mogen fietsers vanaf nu vrijelijk het Museumpark doorkruisen. Het stadsbestuur heeft dat besloten na een voorstel van GroenLinks en de PvdA om het centrum fietsvriendelijker te maken.

‘Tot voor kort moesten fietsers grote stukken omrijden en werden ze verbannennaar drukke autowegen om het centrum heen’, zegt raadslid Arno Bonte van GroenLinks. 'Nu is het voor fietsers veel makkelijker geworden om in een rechte lijn het centrum te doorkruisen.'

Door het versoepelen van de regels kunnen fietsers vanaf 1 juli vanaf de Nieuwe Binnenweg dwars door het winkelgebied naar het Oostplein fietsen. Vanaf acht uur ’s avonds tot half elf ‘s ochtends mogen fietsers vrij gebruik maken van de Oude Binnenweg, Binnenwegplein, Van Oldebarneveltplaats, Beursplein, Korte Hoogstraat, Hoogstraat en de Lijnbaan tot aan de Aert van Nesstraat. Op het Stadshuisplein en het noordelijke deel van de Lijnbaan blijft het fietsverbod nog wel van kracht vanwege het uitgaanspubliek.

Nieuwe verkeersborden moeten duidelijk maken dat fietsers na sluitingstijd van de winkels welkom zijn. De gemeente gaat daarnaast vijfhonderd extra fietsparkeerbeugels plaatsen rond de Oude Binnenweg en het Binnenwegplein, tot vreugde van Bonte, die al jaren pleit voor meer parkeerplekken voor fietsers. ‘Een fietsvriendelijk centrum zorgt voor meer levendigheid, zeker na sluitingstijd’, zegt Bonte. ‘Dit is goed voor Rotterdamse fietsers en goed voor de stad.’