GroenLinks wil dat minister Schultz van Haegen (Infractructuur) zorgt voor een fietsbrug over de A20. Rijkswaterstaat sloopt half mei het bestaande viaduct van de Hofpleinlijn om de op- en afritten van de A20 te kunnen verlengen. Het viaduct zou onderdeel worden van een snelfietsfoute tussen Rotterdam en Den Haag.

De stadsregio's Rotterdam en Haaglanden hebben samen ruim 30 miljoen euro opzij gelegd om parallel aan de oude Hofpleinlijn (nu RandstadRail) een snelfietsroute van het Rotterdamse Hofplein naar de Haagse Hofvijver aan te leggen. Maar door de sloop van het viaduct over de A20 verdwijnt een belangrijke schakel op die route: de passage van de A20.

'Snelwegen vormen grote barrières voor fietsers in Rotterdam. Het Hofpleinlijnviaduct over de A20 vormt een essentiële schakel in de snelfietsroute naar Den Haag', zegt het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte. 'Het is prima dat de minister opritten wil verlengen, maar als daarvoor het viaduct moet sneuvelen, verwacht ik dat ze zorgt voor een nieuwe fietsverbinding over de A20.'