In 2017 heeft de Rotterdamse gemeenteraad met een grote meerderheid ingestemd met deelname van de gemeente in een nieuwe Feyenoordstadion aan de Maas. Mits aan een aantal voorwaarden werd voldaan, zou de gemeente voor 40 miljoen euro aandelen in het stadion kopen, voor 60 miljoen grond kopen (en die verpachten aan Feyenoord) en voor 35 miljoen investeren in infrastructuur. GroenLinks stemde toen tegen de aankoop van aandelen omdat we vonden dat de gemeente niet op die manier moest investeren in een commercieel project.

Gebiedsontwikkeling
GroenLinks was wel voorstander van de plannen voor gebiedsontwikkeling rond Feyenoord City: 3.500 nieuwe woningen, veel meer groen en beter openbaar vervoer (een treinstation en hopelijk een metroverbinding met de Kralingse Zoom en Zuidplein). Daarnaast zien we de voordelen van winkels, horeca en werkgelegenheid in en om een nieuw stadion. Een mooi project voor Zuid.

Fast forward naar 2021
Feyenoord vraagt de gemeente om definitief “ja” te zeggen tegen de investeringen in een nieuw stadion. Een extern bureau heeft aan het begin van het jaar getoetst of Feyenoord aan de gestelde voorwaarden heeft voldaan en concludeert dat dat voor een groot deel het geval is. Er staan echter nog een aantal belangrijke voorwaarden open: de totale financiering van het stadion is niet rond, de bouwkosten zijn niet bekend en verschillende aannames in de business case zijn niet onafhankelijk getoetst (zoals het aantal verwachte toeschouwers, inkomsten van sponsors en horecaopbrengsten).

Wat vindt GroenLinks?
Allereerst: we zijn nog steeds voorstander van de gebiedsontwikkeling en zien de grote voordelen van het plan voor Rotterdam Zuid. Daarnaast respecteren we de afspraak die Feyenoord in 2017 met de gemeente heeft gemaakt. We vinden het belangrijk dat de overheid een betrouwbare partner is: afspraak is afspraak. Tegelijkertijd concluderen we daarmee dat niet aan alle voorwaarden is voldaan. We stemmen dus nu niet in met deelname van de gemeente in een nieuw stadion.

Hoe verder?
GroenLinks vindt, na uitgebreide gesprekken met de directie van Feyenoord en supporters, dat het tijd is voor duidelijkheid. We geven Feyenoord tot het einde van 2021 om aan de resterende voorwaarden te voldoen. We maakten daarvoor samen met de PvdA en Leefbaar Rotterdam een voorstel. Als dat lukt, stemt GroenLinks in met deelname van de gemeente. Als dat niet lukt, moet de gebiedsontwikkeling verder zonder stadion. Dat levert vertraging op omdat de plannen voor het gebied moeten worden aangepast, maar dat is dan niet anders. De gemeente doet hiermee wat van een betrouwbare overheid verwacht mag worden; de bal ligt nu bij Feyenoord.