Pizzabezorgers, makelaars en koeriers die voortaan met een elektrische scooter op pad gaan. Dat beeld wordt als het aan de Rotterdamse GroenLinks-fractie ligt snel werkelijkheid. Raadslid Arno Bonte wil dat de gemeente een convenant sluit met Rotterdamse ondernemers die veel kilometers maken in de stad. Daarin beloven zij dat ze binnen twee jaar volledig elektrisch gaan rijden.

Als tegenprestatie zal de gemeente zorgen voor voldoende elektrische oplaadpunten in de stad. Een aantrekkelijk aanbod volgens Bonte. 'Elektrisch rijden is tien keer zo goedkoop als op benzine. De hogere aanschafprijs van een elektrische scooter heeft een slimme ondernemer dus binnen een mum van tijd terugverdiend.' Ook voor scholieren wil het raadslid elektrisch rijden aantrekkelijk maken. 'Als we bij elke middelbare school twee oplaadpunten plaatsen, kunnen twintig leerlingen per school met de besparing op brandstofkosten hun krantenwijkje uitsparen.'

Elektrische scooters verminderen de uitstoot van CO2 met de helft ten opzichte van traditionele scooters. De uitstoot van het ongezonde fijn stof en stikstofdioxide wordt zelfs helemaal voorkomen. 'Als alle brommers en scooters in Rotterdam elektrisch worden, dan neemt de gemiddelde levensverwachting met een paar maanden toe', zegt Bonte.