In twee weken tijd zijn op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl bijna 90.000 klachten over vuurwerk binnengekomen. Zaterdagmiddag om 12:00 uur sloot het meldpunt op 89.623 meldingen. Dat zijn er ruim 7.000 meer dan een jaar geleden. Uit de regio Rotterdam kwamen ongeveer 7.000 meldingen binnen, waarvan 3.278 uit de gemeente Rotterdam.

Van de meldingen gaat 70 procent over de extreem harde knallen van zwaar vuurwerk, 15 procent gaat over vuurwerkstress bij huisdieren, 5 procent over gevaarlijke situaties op straat en 4 procent over vuurwerkschade. Achtergelaten vuurwerkafval (3 procent), ongezonde kruitdampen (2 procent) en bedreiging of belemmering van hulpverleners (1 procent) maken de lijst af.

Het meldpunt vuurwerkoverlast.nl is een initiatief van 15 lokale GroenLinks-fracties en wordt ondersteund door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. Met het meldpunt willen de initiatiefnemers de omvang van de vuurwerkoverlast in beeld brengen. Het liefst zien ze dat vuurwerk met Oud en Nieuw alleen nog door professionals wordt afgestoken. 'De lol van het zelf afsteken van vuurwerk weegt voor steeds meer mensen niet op tegen de enorme overlast en het grote aantal gewonden', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam.

De meldingen worden verwerkt in een rapport dat eind januari wordt aangeboden aan de Tweede Kamer en aan 15 burgemeesters. In het rapport komen ook aanbevelingen te staan voor gemeenten. 'In plaatsen die de aanbevelingen van vorig jaar hebben overgenomen was de overlast deze jaarwisseling beduidend lager', zegt Bonte. 'Zo heeft de vuurwerkvrije zone in het centrum van Vlaardingen er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de jaarlijkse schadepost voor winkeliers van tienduizenden euro's is teruggebracht naar bijna nul.'