Het initiatief ‘Eetbaar Rotterdam’ ontvangt op dinsdag 23 juni een Groen Lintje. De mensen achter het initiatief willen stadslandbouw op poten zetten in Rotterdam. Uiteindelijk moet vijftig procent van de behoefte aan groenten en fruit van Rotterdammers binnen de stadsgrenzen worden geteeld.

Bas de Groot van Eetbaar Rotterdam neemt dinsdag het Groene Lintje in ontvangst uit handen van raadslid Arno Bonte van GroenLinks. Deze partij reikt jaarlijks een lintje uit aan een initiatief dat bijdraagt aan een duurzame samenleving. Vorig jaar viel onder meer burgemeester Ivo Opstelten in de prijzen vanwege zijn inzet om klimaatverandering tegen te gaan.

Eetbaar Rotterdam wil zoveel mogelijk streekproducten telen binnen de stadsgrenzen. Het water van viskwekers is bijvoorbeeld verrijkt met vissenpoep en kan ter plekke gebruikt worden voor groenteteelt. Je kunt paddenstoelen kweken op afval van een bierbrouwerij. Daken en groenstroken kunnen worden gebruikt voor de gewone teelt van stedelijke groenten en fruit, maar ook vrijkomende haventerreinen zijn geschikt. ,,Je eten van dichtbij halen bespaart veel onnodige uitstoot van broeikasgassen doordat je vervoerskilometers voorkomt”, zegt Bonte. ,,Ook kiest Eetbaar Rotterdam voor een gesloten regionale voedselketen met hergebruik van meststoffen en zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen. Dit past helemaal in het toekomstbeeld, waarin we kiezen voor efficiënt gebruik van de ruimte en voor een duurzame levensstijl.”