Op de kandidatenlijst van GroenLinks voor de Tweede Kamerverkiezingen staan drie Rotterdamse politici. Rik Grashoff staat het hoogst genoteerd (plek 11 tot en met 15). De kandidatencommissie verwacht dat Grashoff de overgang van bestuurder naar Kamerlid zonder moeite zal maken. ‘Hij dwingt op grond van zijn dossierkennis en zijn uitstraling gezag af, waardoor hij in staat is om zijn doelen te bereiken’, aldus het advies.

Grashoff heeft onder meer meegeschreven aan het beginselprogramma van GroenLinks, was lid van het partijbestuur en is naast raadslid ook tien jaar wethouder geweest in Delft en Rotterdam. Hij wil zijn bestuurlijke ervaring graag gebruiken om vorm te geven aan een coalitierol in plaats van een oppositierol. ‘Daarnaast kan ik een stevige rol spelen in een scherp, zichtbaar en meer gezaghebbend profiel van GroenLinks, bijvoorbeeld op het terrein van milieu en klimaat of op het terrein van integratie,’ aldus Grashoff zelf.

Dagelijks bestuurder Ahmed Harika uit de deelgemeente Noord en voormalig burgerraadslid Nadya van Putten komen allebei in aanmerking voor plek 16 tot en met 25. Harika wordt door de kandidatencommissie zeer gewaardeerd. ‘Ahmed komt over als een vriendelijke, gedegen en rustig formulerende man en heeft als deelraadsbestuurder een zeer succesvolle bindende werkwijze ontwikkeld, waarin hij mensen actief benadert’, aldus het advies. 'Ahmed kan veel
verschillende partijen aan zich binden, zowel in de politieke arena als in de samenleving.'

Nadya van Putten is de derde Rotterdammer op de lijst. De geboren Arubaanse politica zat de afgelopen vier jaar als burgerraadslid in de commissie jeugd, onderwijs en cultuur. Ze wil de Kamer in om 'de tendens van de verharding' tegen te gaan: 'Meer dan ooit is nu de tijd gekomen om te laten zien dat tolerantie niet genoeg is en dat respect en gelijkheid de boventoon moet gaan voeren.' De leden besluiten zondag 18 april over de kandidatenlijst.

Bekijk hier de campagnesite van Nadya van Putten en hier die van Rik Grashoff.