Astrid: ‘Er is een schreeuwend tekort aan woningen en groene plekken in onze stad. De druk op de ruimte is groot en de ruim 220 hectare die Rotterdam The Hague Airport inneemt, biedt een enorme kans voor woningbouw. Met ons plan zetten we in op betaalbare woningen, een nieuw stadspark en roepen we de overlast door de luchtvaart een halt toe.’

‘Het vliegveld ligt op een ontzettend onlogische plek in de stad en zorgt voor veel geluidsoverlast en luchtvervuiling voor omwonenden,’ vult Jeroen aan. ‘En de economische waarde van al die vakantiecharters is minimaal. Het is tijd om in een nieuw kabinet echte keuzes te maken voor de toekomst: meer treinen, minder korte vluchten en het aanpakken van de wooncrisis.’

De komende weken werken Jeroen en Astrid met bewoners en partijen uit de stad verder aan de plannen. Wil je ook meedoen met de brainstorm? Vul dan het formulier in.

Vandaag presenteert Jesse Klaver de plannen van GroenLinks om de wooncrisis in Nederland aan te pakken. Naast het groene woonplan bij Zestienhoven horen ook het sluiten van de A10 in Amsterdam en het ondertunnelen van de Kennedylaan in Eindhoven tot de mogelijkheden om meer ruimte te creëren voor betaalbare woningen.

Jesse: ‘De afgelopen 10 jaar is door rechts beleid het creëren van woonruimte aan de markt overgelaten, en daarmee voor velen onbetaalbaar en onbereikbaar geworden. Maar wonen is een grondrecht. Het moet gewoon zijn om een dak boven je hoofd te hebben. Een veilige plek waar je je thuis voelt, met voldoende ruimte, groen in de buurt en buren die elkaar helpen als dat nodig is. Het kan, maar daarvoor is wel een koerswijziging nodig.’