De deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek gaat per wijk in kaart brengen wat de gevolgen zijn van bezuinigingen op bestrating, groenonderhoud, bankjes en prullenbakken. Dat is het gevolg van een voorstel van GroenLinks in de deelraad. Fractievoorzitter Henk Kamps wil daarmee voorkomen dat bezuinigingen in de toekomst leiden tot extra uitgaven.

‘Het is volstrekt onduidelijk op welke wijze bezuinigingen op de buitenruimte ingevuld gaan worden en wat daarvan de gevolgen zijn’, verklaart Henk Kamps zijn voorstel. 'Ik ben niet voor blanco cheques, maar al helemaal niet voor blanco bezuinigen. De deelraad kan pas een goede afweging maken en bezuinigingen bijstellen als wij exact weten of letterlijk gaten in de weg gaan vallen, prullenbakken minder vaak worden geleegd of fietsklemmen verdwijnen.’

GroenLinks zit in de oppositie in de deelraad van Hillegersberg-Schiebroek en heeft flinke kritiek op de boekhoudermentaliteit van coalitiepartijen VVD, PvdA, D66 en CDA.  ‘Er moet natuurlijk bezuinigd worden, maar daarbij wordt nu vooral gekeken naar makkelijk en vlot uit te voeren maatregelen en niet naar het ‘waarom’ en wat de gevolgen ervan zijn', zegt Kamps. ‘De coalitie denkt vanuit cijfers en getallen en dat maakt het voor de deelraad onmogelijk om te beoordelen in hoeverre de juiste keuzes worden gemaakt.’

Kamps ergert zich onder meer aan de slecht onderbouwde bezuiniging op welzijn en kreeg een meerderheid achter zijn voorstel om het welzijnswerk eerst grondig te analyseren. ‘De coalitie denkt dat het welzijnswerk stukken goedkoper kan, maar de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen zijn ook op deze post  absoluut onduidelijk. Naar onze mening kunnen we alleen kiezen voor een verantwoord niveau van welzijn als de verschillende scenario’s helder zijn die schuilgaan achter de kille bezuinigingsdoelstelling.’