GroenLinks organiseert op dinsdagavond 4 juni een debat over het wegwerken van taalachterstanden bij Rotterdammers. Meerdere sprekers vertellen over hun ideeën om inwoners Nederlands te leren, ondanks de forse bezuinigingen op het taalonderwijs.

Ongeveer 100.000 Rotterdammers beheersen de Nederlandse taal onvoldoende om goed mee te kunnen doen in de samenleving. ‘Dat zorgt bijvoorbeeld voor werkloosheid, maar ook voor communicatieproblemen bij de dokter en gebrekkige contacten met andere inwoners', zegt Sanne Steemers, samen met Karlijne Steketee organisator van het debat. 'Genoeg reden om als burgers, bedrijven en politiek – samen dus - flink te investeren in taal.´

Maar in Rotterdam is de afgelopen jaren in stappen juist 45 miljoen euro bezuinigd op inburgering en taalonderwijs. Vanaf volgend jaar is er helemaal geen geld meer beschikbaar. Steemers: ‘Het vorige kabinet van CDA, VVD en PVV heeft flink het mes gezet in inburgering en taal. De vraag is nu of we iedereen nog wel Nederlands kúnnen leren, of dat we vooral onze energie moeten steken in het verkleinen van de gevolgen van laaggeletterdheid, bijvoorbeeld door met je buurvrouw mee te gaan naar de dokter om te tolken.´

GroenLinks-wijkwethouder Marit van der Riet en diverse sprekers van Stichting Lezen en Schrijven, De Leeszaal en Stichting Alfabeter geven hun ideeën over het aanpakken van laaggeletterdheid in tijden van forse bezuinigingen. Dat doen zij vanuit de aspecten politiek & beleid, burgerinitiatief en bedrijfsleven. Het debat over taalachterstanden is op 4 juni, begint om 20.00 uur en vindt plaats in De Leeszaal aan het Rijnhoutplein 3.