Door Marvin Biljoen

In de vorige bestuursperiode is een participatieproces opgezet waar kansrijke mogelijkheden voor een oeververbinding werden uitgewerkt. Bewoners, ondernemers, bewonersorganisaties, wijkraden, stakeholders en heel veel belangstellenden hebben meegedacht en hun input gegeven. Op deze manier zijn zij jarenlang betrokken geweest bij het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) waar de oeververbinding onderdeel van is. Via de media constateerde GroenLinks, net als de rest van de stad, dat er uit financiële overwegingen gekozen werd voor een brug. Dit werd niet vooraf gecommuniceerd naar alle mensen die al jarenlang betrokken zijn in het participatieproces. GroenLinks is niet te spreken over deze manier van communiceren en heeft de wethouder hierop aangesproken waarop hij zijn diepste excuses aanbood en beterschap beloofde voor het verdere verloop.

Aanpak woningcrisis

De keuze voor een brug in plaats van een tunnel had GroenLinks, net als de voltallige gemeenteraad, graag anders gezien. Tegelijkertijd onderschrijft GroenLinks de noodzaak van een oeververbinding omdat dit ervoor zorgt dat er aan beide kanten veel nieuwe woningen gebouwd kunnen worden die goed bereikbaar zijn. Woningen die ook gebouwd worden voor bewoners van Rotterdam Zuid. Daarmee zetten we stappen om de woningcrisis in de stad aan te pakken.

Sluit de metro niet uit

De metro is de meest toekomstbestendige en robuuste manier van openbaar vervoer via de oeververbinding. Uit financiële overwegingen is er gekozen voor een tramverbinding, maar dankzij onze motie ‘Sluit de metro niet uit’ houden we de optie open om de metroring in de toekomst toch sluitend te krijgen.

De maatschappelijke kosten-batenanalyse

Het realiseren van een oeververbinding heeft hoe dan ook veel impact op de omgeving. Met name in de Eschpolder, die onderdak biedt aan bijzondere vogels en een hoogwaardig stukje natuur is in onze stad. Een brug heeft daarnaast ook gevolgen voor de veiligheid van scheepvaart. Om een goede belangenafweging te maken hebben we het college daarom gevraagd om in de planuitwerking eerst de maatschappelijke effecten in beeld te brengen, waaronder het verlies aan natuurwaarden, de gevolgen voor de leefomgeving en gevolgen voor de binnenvaartsector. Ook vinden we het noodzakelijk dat de omgeving betrokken wordt bij het verdere proces, zoals dat eerder ook gebeurde.

Wil je iets kwijt?

In het eerste kwartaal van 2023 komt de oeververbinding weer op de agenda van de gemeenteraad. Wil je voor die tijd hierover spreken met ons raadslid Marvin Biljoen? Plan dan een afspraak in via fractie@groenlinksrotterdam.nl.