Raadsleden en deelraadsleden van GroenLinks gaan donderdag op pad om twintig Rotterdamse maatschappelijke organisaties een complimenttaart te bezorgen. Het is een jaarlijkse actie van GroenLinks in het kader van complimentendag (1 maart). De organisaties krijgen de slagroomtaarten voor hun 'onmisbare bijdrage aan de Rotterdamse samenleving'.

Onder de twintig organisaties die donderdag een complimenttaart krijgen, zijn de Rotterdamse Rechtswinkel, speeltuinvereniging Varkensoord, manege De Hazelaar, Jongerenpanel Overschie, Aktiegroep Het Oude Westen en de culturele instellingen Worm en Music Matters.

Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wordt er te vaak kritiek op organisaties geleverd en te weinig de waardering uitgesproken voor het werk wat ze doen. "In Rotterdam werken dagelijks duizenden mensen met hart en ziel voor de stad. Vaak onzichtbaar, maar in veel gevallen onmisbaar. Die mensen zetten we op complimentendag in het zonnetje."

Vandaag bezorgde Bonte alvast de eerste complimenttaart aan het Fonds Bijzondere Noden. Dat fonds biedt hulp aan Rotterdammers in een urgente financiële noodsituatie. Het fonds, dat vier jaar geleden werd opgericht, is volgens Bonte niet meer weg te denken uit Rotterdam. "Door de stapeling van bezuinigingen raken steeds meer mensen tussen wal en schip. Het Fonds Bijzondere noden is de spreekwoordelijke laatste strohalm voor mensen die vermalen zijn tussen de regels."