GroenLinks heeft vandaag veel lof gekregen van andere politieke partijen voor de alternatieve kaderbrief. In deze notitie geeft de partij richtlijnen mee aan het nieuwe college om de Rotterdamse begroting voor het komende jaar op te stellen. GroenLinks wil de bezuinigingen verzachten en extra investeren in een groene en sociale wereldstad.

Fractievoorzitter Arno Bonte noemt bezuinigen onvermijdelijk. ‘Ook als GroenLinks in het college had gezeten zouden we er niet aan ontkomen om te bezuinigen. Maar dat kun je met de botte bijl doen of op een verantwoorde manier die niet ten koste gaat van armoedebeleid, cultuur, een duurzame toekomst en van participatie en inburgering.’

GroenLinks kiest er niet voor om de onroerende zaak belasting en de parkeertarieven te verlagen, maar steekt het geld liever in armoedebestrijding en een verzachting van de bezuinigingen op cultuur, duurzaamheid, buitenruimte, stadsontwikkeling en participatie. Door de forse bezuiniging van het college dreigen 35 maatschappelijke organisaties om te vallen.

GroenLinks kreeg veel lof voor de constructieve manier van oppositie voeren. Wethouder Alexandra van Huffelen omarmde het voorstel van GroenLinks om een energiefonds in te stellen. Ze wil het idee verder uitwerken. Ook werd een voorstel van GroenLinks overgenomen om het aantal schoolsportverenigingen uit te breiden. Een meerderheid van de raad steunde het GroenLinks-voorstel om binnen vier jaar in alle wijken te voldoen aan de buitenspeelnorm, waardoor kinderen meer ruimte krijgen om te spelen in de buurt.

Bekijk hier het voorstel voor een energierotatiefonds.
Bekijk hier de alternatieve kaderbrief van GroenLinks.