De aanleg van de A13/16 heeft negatieve effecten voor inwoners in de noordrand van Rotterdam. Ook worden de bereikbaarheidsproblemen maar beperkt opgelost. Met die conclusies komt de Commissie voor de milieueffectrapportage in een persbericht. ,,Dit signaal bevestigt ons standpunt en is een grote steun in onze rug", zegt raadslid Arno Bonte van GroenLinks.

GroenLinks is kritisch over de aanleg van de A13/16 ten noorden van Rotterdam. De snelweg lost de bereikbaarheidsproblemen in de regio niet op en zorgt ervoor dat meer mensen last krijgen van vuile lucht en geluidsoverlast.

GroenLinks krijgt nu ook steun van de Commissie voor de milieueffectrapportage, die waakt over de kwaliteit van de informatie waarop bestuurders hun besluiten baseren. ,,In de wijken langs de A13 en A20 zijn de positieve effecten op geluid nauwelijks waarneembaar", schrijft de commissie in het persbericht. ,,Daar staat tegenover dat de aanleg van de A13/16 negatieve effecten heeft op de leefomgeving in de noordrand van Rotterdam en dat aanleg de bereikbaarheidsproblemen beperkt oplost. Daarnaast heeft de weg een negatief effect op landschap, natuur en recreatie. De Commissie adviseert dit mee te nemen in de besluitvorming", aldus de commissie zelf.

De uitspraken van de Commissie zijn extra pijnlijk, omdat het doel van de nieuwe snelweg juist was om de verkeersknooppunten op de A13 en de A20 op te lossen. Ook was verbetering van de leefomgeving een belangrijke doelstelling. Raadslid Arno Bonte is blij met de uitspraken. ,,Het komt uit onverdachte hoek. Als zelfs een politiek neutrale en onafhankelijke commissie dit zo openlijk in een persbericht de wereld in stuurt, dan weet je zeker dat aanleg van de snelweg een slecht idee is."

Lees hier de zienswijze van GroenLinks over de A13/16.