In Rotterdam-Noord staat de coalitie van PvdA, GroenLinks en D66 op losse schroeven. Een krappe meerderheid van de deelraad, inclusief coalitiegenoot D66, dreigde vannacht het vertrouwen op te zeggen in PvdA-wijkwethouder Harlow Brammerloo, waarop hij zelf zijn ontslag aanbood.

Brammerloo kwam deze maand in opspraak vanwege zijn declaratiegedrag. Hij heeft op kosten van de deelgemeente 18.000 euro uitgegeven aan een opleiding. Ook voor de twee wijkwethouders van D66 en GroenLinks was een bedrag gereserveerd voor onder meer scholingskosten, maar zij hebben daarvan geen gebruik gemaakt.

De GroenLinks-fractie in Noord betreurt de dreigende coalitiebreuk die in de lucht hangt. ‘We waren vastbesloten om met deze coalitie Rotterdam-Noord nog socialer, groener en veiliger te maken’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Amelie Veenstra. ‘We zullen ons de komende dagen beraden hoe het verder moet en of we in deze samenstelling verder kunnen met een nieuwe bestuurder van de PvdA. Als de coalitie klapt, vrees ik dat vooral jonge inwoners de dupe zijn. Deze coalitie zorgt bijvoorbeeld voor meer stageplekken, huiswerkbegeleiding en het succesvol aanpakken van vroegtijdig schoolverlaten. De samenleving is er niet bij gebaat als dat weer verdwijnt.’

GroenLinks deelt wel de kritiek op het declaratiegedrag van Brammerloo. ‘Dat was uitermate slordig’, zegt Veenstra. ‘Daar staat tegenover dat de deelraad al sinds mei 2012 op de hoogte was van de studiekosten en nooit heeft aangegeven het daarmee oneens te zijn. Brammerloo heeft desondanks veel te ruimhartig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er waren en wat GroenLinks betreft moet hij terugbetalen. Brammerloo was daartoe ook bereid en hij heeft spijt betuigd. Voor ons was het daarmee eens, maar nooit meer. Nu hij door toedoen van de oppositie en D66 eervol is ontslagen, is de kans klein geworden dat we ooit nog een cent terugzien. Wij betreuren dit zeer.’