GroenLinks in Hillegersberg-Schiebroek vindt dat de deelgemeentelijke coalitie van VVD, PvdA, CDA en D66 niet opkomt voor het belang van de inwoners. De partijen willen zeer waarschijnlijk instemmen met aanleg van de A13/A16.

Alleen de deelraadsfracties van GroenLinks en Leefbaar Rotterdam willen vasthouden aan de eisen die de Rotterdamse gemeenteraad eerder heeft gesteld aan de inpassing van de A13/A16. ‘Wij willen een betere inpassing bij het Schiebroeksepark en bij de Vlinderstrik, een echte tunnel onder het Lage Bergse Bos en een lage passage bij het Terbregseplein’, zegt fractievoorzitter Henk Kamps.

Na een eerste discussie in een commissievergadering vreest Kamps dat de coalitiepartijen akkoord zullen gaan met een slecht ingepaste snelweg. ‘Zij zouden juist moeten opkomen voor het belang van onze deelgemeente en haar inwoners en dus niet op voorhand instemmen met deze variant. Wat ons betreft maken we de minister duidelijk dat deze weg er niet mag komen. Ik hoop dat we hen daarvan nog kunnen overtuigen.’ Wat Kamps betreft komt de snelweg er overigens helemaal niet. Hij spreekt van een ‘ernstige vorm van tunnelvisie’ bij minister Schultz van Haegen en Rijkswaterstaat. ‘Nut- en noodzaak van deze weg zijn absoluut niet aangetoond. Bovendien worden alternatieven luchtig terzijde geschoven en moet Rotterdam ook nog eens 100 miljoen euro bijleggen. De A13/A16 brengt enorme schade toe aan de leefomgeving in onze deelgemeente en het is maar zeer de vraag of de weg bijdraagt aan een oplossing van de verkeerscongestie op de Molenlaan. Deze snelweg moeten we niet willen.’