De 22-jarige Emile Cammeraat is deze week gekozen tot nieuwe voorzitter van DWARS Rotterdam, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Hij volgt per direct Dion Koeze op, die twee jaar voorzitter is geweest.

Vertrekkend voorzitter Dion Koeze heeft, evenals veel Dwars-jongeren, inmiddels een baan en een volle agenda. Cammeraat ziet het daarom als zijn taak om vers jong talent aan te trekken en de organisatie nieuw leven in te blazen. ‘Begin 2013 heb ik samen met twee andere DWARS-jongeren besloten dat we het jammer zouden vinden als GroenLinks geen jongerenvereniging meer zou hebben in Rotterdam’, zegt hij. ‘We hebben de schouders eronder gezet en er is nu alweer een leuk groepje dat gaat voor groene en linkse idealen in Rotterdam.’

Cammeraat heeft als doel om DWARS beter op de kaart te zetten. ‘We zijn nog met een relatief kleine groep, maar we willen desondanks goed vertegenwoordigd zijn in het fractieoverleg van de stadsfractie, in de Rotterdamse Jongeren Raad, bij schooldebatten en binnen activiteiten met andere politieke jongerenpartijen. Daarnaast vind ik het persoonlijk belangrijk dat jongeren met idealen aansluiting vinden bij GroenLinks. Daarin kan DWARS een belangrijke rol in spelen.’

De nieuwe voorzitter is overigens geen onbekende in de afdeling Rotterdam. Cammeraat is al drie jaar fractievoorzitter in de deelgemeente Centrum en lid van programmacommissie. Hij doet daarnaast twee studies en kan naar eigen zeggen dus niet alles oppakken. ‘Daarom zie ik voor mij als belangrijkste uitdaging om de groep te inspireren, motiveren, enthousiast te maken en de taken goed te verdelen. Dat gaat zeker lukken. We hebben al een nieuwe harde kern, met veel nieuwkomers. Dat zegt veel over de kracht en het enthousiasme dat bij GroenLinks springlevend is. En dat is precies wat we willen uitstralen.’