GroenLinks-partijleider Bram van Ojik bezoekt maandag 26 augustus in Rotterdam, Schiedam en Barendrecht tien succesvolle bewonersinitiatieven. GroenLinks gelooft dat de vernieuwing van onderop komt en wil mensen meer ruimte geven voor eigen initiatieven. Van Ojik wil weten wat de groene- en sociale vernieuwers drijft, wat zij bereiken en waar ze tegenaan lopen.

Het bezoek voert onder meer langs De Leeszaal West, een buurtbibliotheek in Rotterdam-West die door bewoners is opgezet nadat de gemeente de wijkbibliotheek had gesloten. Ook bezoekt Van Ojik een buurthuis in de Graaf Florisstraat, dat volledig is opgezet door omwonenden. Hij krijgt onder meer gezelschap van Tweede Kamerlid Linda Voortman en de Rotterdamse fractievoorzitter Arno Bonte. Het gezelschap toert langs de initiatieven op de fiets.

Het programma start in de ochtend met een bezoek aan de kinderkledingbank in Schiedam en eindigt na een bezoek aan een duurzaam bouwproject in Barendrecht bij het kinderrestaurant Hotspot Hutspot in Lombardijen. Verder staat onder meer het ambachtelijke viltbedrijf van de Viltmannen op de rol, evenals de buurttuin Nu Hier, dat is begonnen op een braakliggend bouwterrein aan de Zomerhofstraat in deelgemeente Noord. De Eerste Rotterdamsche Broodfondsgroep vertelt op haar beurt hoe zelfstandig ondernemers een betaalbaar alternatief wordt geboden voor dure arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Het vegetarische vrijwilligersrestaurant Het Lachende Varken zorgt voor een culinaire tussenstop.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam is trots op de vele succesvolle bewonersinitiatieven in de regio Rotterdam. ‘Ze zijn de spil van buurten en wijken en ze zetten gezamenlijk groene en sociale vernieuwingen in gang. Die initiatieven verdienen alle steun. GroenLinks probeert daarom zowel landelijk als lokaal bureaucratische belemmeringen voor bewonersinitiatieven zo veel mogelijk uit de weg te ruimen.’