Groenlinks wil docenten op Rotterdamse scholen extra belonen. ,,Het is zwaar werk en daar willen we de allerbeste mensen voor hebben”, zegt lijsttrekker Arno Bonte van GroenLinks. ,,Een leraar wil goede schoolgebouwen die niet lekken en goede faciliteiten voor het geven van de lessen. En als een leraar harder werkt dan elders in het land, dan moeten we dat ook extra belonen.”

Arno Bonte deed zijn voorstel tijdens een televisie-debat met VVD-lijsttrekker Jeannette Baljeu op RTV Rijnmond. Zij is het niet eens met een lerarenbonus voor het werken in een grote stad. ,,Vreemd”, zegt Bonte. ,,Je zou van de liberalen verwachten dat zij zware banen best iets beter willen belonen dan minder noeste arbeid. Werken op een school in Rotterdam is iets anders dan lessen draaien op een dorpsschool. De gemeente vraagt heel veel van de scholen in de stad. Leraren hebben een rol in het signaleren van problemen bij kinderen thuis, in het begeleiden van leerlingen naar een succesvolle toekomst in Rotterdam en zij moeten ook de kwaliteit van de lessen zelf bewaken. Dat mag je best extra belonen.”

Bonte en Baljeu verschillen ook van mening over cameratoezicht. De VVD kiest voor samenscholingsverboden, meer camera’s en repressie. Bonte: ,,Camera’s ophangen werkt niet. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich niet veiliger voelen als overal camera’s hangen. Een dealer laat zich bovendien niet afschrikken door een camera. Die gaat hooguit om de hoek staan. De VVD kiest voor het verplaatsen van problemen en niet voor oplossingen.”

Baljeu wil daarnaast de vuile lucht in Rotterdam niet aanpakken. Zij kiest voor ‘ruim baan voor de auto’. Bonte: ,,Wij roepen de VVD op om te gaan voor een aantrekkelijke woonstad waar de openbare ruimte weer van iedereen is. Het is een illusie om te denken dat we 50.000 extra woningen erbij kunnen bouwen in het centrum en dat de bewoners en óók de bezoekers dan allemaal keurig voor de deur kunnen parkeren. Goed openbaar vervoer en voorzieningen voor de fiets zijn noodzaak als je een leefbare stad wilt.”