Tien fietsers van de Rotterdamse fietstaxicentrale rijden vanaf maandagochtend 09.00 uur non-stop in iets meer dan één etmaal van Rotterdam naar Het Glazen Huis in Leeuwarden. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte is de eerste passagier die zich laat meevoeren.

De fietschauffeurs leggen met twee fietstaxi’s in estafette 260 kilometer af. Onderweg kunnen mensen tegen betaling een stukje meerijden. De opbrengst van de ritjes gaat naar Serious Request van 3FM en wordt gebruikt om kindersterfte door diarree terug te dringen.

Arno Bonte sponsort de eerste kilometer vanaf het stadhuis aan de Coolsingel naar het Oostplein. Hij is samen met acteur Sjoerd Pleijsier de eerste passagier. ‘Hartverwarmend hoe de fietschauffeurs zich inzetten voor het goede doel’, zegt Bonte. ‘De keerzijde is natuurlijk wel dat Rotterdam het een dag zonder fietstaxi’s moet stellen’, grapt hij.

GroenLinks heeft een speciale band met de fietstaxicentrale. De partij zorgde er vorig jaar voor dat bij het nieuwe Rotterdamse Centraal Station drie fietstaxistandplaatsen komen. De plannenmakers hadden aanvankelijk alleen rekening gehouden met taxi-auto’s.

Lees ook:
Fietstaxistandplaatsen bij centraal station
‘Standplaats voor fietstaxi bij CS’
GroenLinks brengt kiezers milieuvriendelijk naar stembureau