De coalitie van Leefbaar Rotterdam, CDA en ChristenUnie-SGP in IJsselmonde bezuinigt 80.000 euro op het project Thuis op Straat. De korting is zo fors dat het project de nek wordt omgedraaid. ‘Ongelooflijk en onnodig’, vindt GroenLinks-fractievoorzitter Jos van Eijk.

Thuis op Straat (TOS) vraagt jongeren om op straten en pleinen de veiligheid en goede sfeer te bewaken. De jongeren houden onder meer toezicht op speelplekken voor kinderen, organiseren sportactiviteiten en ze spreken mensen aan op asociaal gedrag.

De coalitiepartijen in IJsselmonde willen het geld voor TOS liever inzetten om mensen met schuld te begeleiden en om duurzaam bouwen te stimuleren Volgens Jos van Eijk is de bezuiniging onbegrijpelijk en kan de coalitie het geld voor schuldhulp en duurzaam bouwen makkelijk ergens anders vandaan halen. ‘Eerst besluit de coalitie om te bezuinigen op het algemeen maatschappelijk werk, dat ook de schuldhulpverlening uitvoert. Nu blijkt dat het maatschappelijk werk daardoor het vele werk niet aan kan, haalt de coalitie vervolgens nog meer geld weg bij het sociale programma, waarop al zwaar bezuinigd is.’

Volgens Van Eijk past TOS helemaal bij de filosofie van het CDA, de partij die het initiatief heeft genomen om het project weg te bezuinigen.  ‘Het project draait om kindvriendelijke buurten en veilig spelen en zorgt voor stageplekken in de wijken. Vrijwilligers die anders op straat zouden hangen doen nuttig werk en bewoners worden betrokken bij het reilen en zeilen in hun buurt. Het CDA laat dus feitelijk zijn kiezers in de kou staan en de coalitie creëert een vals dilemma tussen geld uittrekken voor TOS of voor schuldhulp, maar ze hebben niet het lef om op 'schoon, heel en veilig' te bezuinigen. De keuzes zijn gewoon niet goed.'

Kijk hieronder naar een debat tussen GroenLinks-deelraadslid Jos van Eijk en CDA-deelraadslid Sven de Langen (start op 14.40 min.)