GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil opheldering van wethouder Jantine Kriens over een 'torenhoge' bezuiniging die ze de 14 deelgemeenten op wil leggen. Kriens slaat de deelgemeenten aan voor een bezuinigbedrag van 45 miljoen euro, in plaats van de in juni overeengekomen 11 miljoen.

Door de bezuiniging komen volgens Bonte de kerntaken van de deelgemeenten in gevaar: de buitenruimte en het welzijnswerk. 'Als de wethouder deze megabezuiniging doorzet, zullen deelgemeenten genoodzaakt zijn om bijvoorbeeld al hun jongerenwerkers te ontslaan en hebben zij bijvoorbeeld geen geld meer om bomen te planten in versteende stadsstraten', vreest Bonte.

GroenLinks wil van Kriens tekst en uitleg over het besluit om vier keer meer te bezuinigen dan ze in juni met de deelgemeenten heeft afgesproken. 'Het is niet fair om de rekening van falend collegebeleid eenzijdig op het bordje van de deelgemeenten te leggen.'

Luister via deze link naar een radiointerview met Arno Bonte.