Zondag protesteerden ruim 50 Overschiese buurtbewoners tegen de snelheidsverhoging op de A13. Ze willen dat minister Melanie Schultz van Haegen afziet van haar plan om de snelheid te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur. De bewoners droegen mondkapjes tijdens het protest, om de zorgen over de aantasting van hun gezondheid te laten zien.

De bewoners kregen steun van lokale politici. De Rotterdamse fractievoorzitters Arno Bonte (GroenLinks) en Wubbo Tempel (CDA) onthulden samen met de Overschiese deelgemeentevoorzitter Jan Markerink een verkeersbord voor schone lucht. Donderdag sprak de Rotterdamse gemeenteraad zich in meerderheid uit tegen de verhoging van de maximumsnelheid op de A13. 'Voor een paar seconden tijdswinst zet minister Schultz de gezondheid van duizenden bewoners op het spel. Dat vinden wij het niet waard', zegt Bonte. 'We willen dat de minister beter op de Rotterdamse belangen let.'

Na afloop van de actie haalden de bewoners handtekeningen op tegen de snelheidsverhoging op de A13. Ook via de actiesite max80.nl kwamen honderden steunbetuigingen binnen. De komende weken zullen de bewoners en politici door blijven gaan met het verzamelen van handtekeningen. In januari bieden ze die aan de minister aan.

In 2002 was de A13 bij Overschie de eerste snelweg in Nederland waar vanwege de slechte luchtkwaliteit een 80 km zone werd ingesteld. Uit metingen van TNO bleek de verlaging van de maximumsnelheid voor 30 procent minder uitstoot van giftige stikstofdioxiden te zorgen en tot 25 minder geluidsoverlast. Het aantal verkeersslachtoffers op de A13 is sinds de invoering van de 80 kilometer zone met 54 procent gedaald.