Elke deelgemeente krijgt één loket waar bewoners die een activiteit willen opzetten of ideeën hebben voor hun eigen buurt terecht kunnen. De gemeente begint ook een stedelijk servicecentrum om bewoners te helpen bij de uitvoering van hun idee en om de subsidiemogelijkheden voor bewonersinitiatieven bekender te maken.

Nu zijn er nog een groot aantal subsidiepotjes voor mensen die hun idee tot uitvoering willen brengen. Vanaf komend jaar worden de potjes gebundeld tot één budget voor straatprojecten (Opzoomeren en Mensen maken de Stad) en één subsidiepot voor algemene bewonersideeën (Groene Duimen, Groeibriljanten en Rotterdam Idee). In 2010 is er in totaal bijna 3,7 miljoen euro beschikbaar.

Het voorstel om de verschillende potjes te bundelen komt van GroenLinks en de ChristenUnie. ,,We willen de drempel verlagen voor bewoners met goede ideeën. Dat gaat zeker lukken met één loket voor alle initiatieven. We wilden ook graag dat bewoners hulp kunnen krijgen bij de uitvoering van hun idee en dat er cursussen komen voor het personeel over bewonersinitiatieven”, zegt Anneke Verwijs, fractievoorzitter van GroenLinks. ,,Het is geweldig dat onze voorstellen over bewonersparticipatie uitgevoerd gaan worden. Dat is goed voor de betrokkenheid van inwoners bij hun stad."

Het stedelijke servicecentrum ondersteunt ook de deelgemeenten bij de uitvoering van de regelingen voor bewonersinitiatieven. Verder komt er een database met goede voorbeelden, zodat kennis vanuit de verschillende bewonersinitiatieven kan worden gedeeld met ambtenaren en met andere bewoners. Verwijs: ,,Het wordt dus niet alleen simpeler en overzichtelijker voor bewoners, maar we zorgen ook voor een goede ondersteuning en voor meer kwaliteit.”