In 2009 moet de trend gezet zijn, moet zichtbaar zijn waarom onze fractie gekozen heeft voor deelname aan deze coalitie: duurzaam investeren in de toekomst van Rotterdammers, meedoen mogelijk maken, zorgen dat er kansen zijn en belemmeringen worden weggenomen. Dat zei Anneke Verwijs vandaag tijdens de behandeling van de begroting voor 2009.

Integrale tekst van Anneke Verwijs: 'Graag zien wij in 2009 vooral het accent op de uitvoering van de beleidsvoornemens en zo mogelijk een versnelling daarin zoals eerder vandaag bepleit door dhr. van Heemst van de PvdA. Met de -mogelijke- effecten van de kredietcrisis zal op een creatieve manier moeten worden omgegaan. Wij wensen het college daar veel succes bij.'

'Het jaar 2009 wordt een heel bijzonder jaar voor Rotterdam! ’t Jaar van de jongeren, maar ook het jaar van onze nieuwe burgemeester, waarmee het aantreden van een nieuwe generatie wordt gemarkeerd. Rotterdam als Europese wereldstad met lef! Ook beleven we de fysieke markering van de brandgrens bijna 70 jaar -of twee generaties- na dato wat bijdraagt aan het geheugen van de stad en zijn bewogen geschiedenis.'

'Jongeren staan volgend jaar centraal in de stad, ze krijgen de ruimte en komen vooral zelf aan bod; voor, door en met jongeren dus. Er wordt in 2009 opnieuw veel extra geïnvesteerd in de jeugd, in zekere zin de toekomst van Rotterdam. Met Your world, de straatcultuur van de stad die een centrale plek krijgt in de Maassilo, maar ook met extra inzet voor Brede scholen en kindvriendelijke wijken. Wij verwachten veel van de nieuwe jongerenwerkers die jongeren niet als potentieel probleem zien.'

'Wanneer we uitgaan van het beeld dat jongeren zelf hebben zijn we er nog lang niet! De documentaire “Jong zijn in Rotterdam Zuid” van “Tegenlicht” van afgelopen maandag laat dat overduidelijk zien. Een groep meisjes laat een gebouw zien ”waar ze vroeger samen konden koken, hoe geweldig dat was, maar het moest dicht”. Op die manier moeten we niet omgaan met onze jongeren. Uitgaan van wat jongeren zelf zien, willen en kunnen. Hun antwoord op de vraag “wat wil je eigenlijk zelf” uitlokken.'