Binnen één jaar is er geen fles water meer te krijgen in de gemeentelijke gebouwen. Dat zei wethouder Rik Grashoff (GroenLinks) donderdagavond tijdens een debat over klimaatverandering in Zaal de Unie. Het gebruik van flessenwater levert veel onnodig transport op.

Rotterdam wil in 2025 de uitstoot van broeikasgassen gehalveerd hebben. Volgens Rik Grashoff gaat dat de goede kant op. Hij verwijst daarbij naar de doelstelling om het aantal megawatt aan windenergie flink uit te breiden. Dat doel is ruimschoots gehaald door het plaatsen van windmolens in het havengebied. ,,Als je ziet hoe voortvarend het Rotterdamse Havenbedrijf nu bezig is met het plaatsen van de volgende serie windmolens, dan heb ik er alle vertrouwen in dat we voorop blijven lopen op de doelen die we onszelf hebben gesteld.”

Volgens Grashoff gaan niet alle veranderingen zo makkelijk. Hij noemt als voorbeeld het afschaffen van flessenwater, waarmee uitstoot van CO2 bespaard kan worden. ,,Als het aan mij ligt stoppen we daar meteen mee. Maar zo makkelijk is dat helaas niet. Misschien hebben we nog pallets flessenwater staan in de kelder en hebben we een lopend contract met een leverancier. Ook zijn er veel verschillende mensen en diensten betrokken. Zo’n simpel besluit neem je dus niet zo makkelijk als het lijkt”, aldus Grashoff. ,,Maar ik kan wel zeggen dat over ongeveer een jaar geen fles water meer te krijgen zal zijn in het stadhuis.”

Raadslid Arno Bonte steunt de ambitieuze klimaatdoelen van de stad. ,,We moeten alle zeilen bijzetten om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het stoppen met flessenwater is een heel goed begin om de gemeentelijke organisatie klimaatneutraal te laten worden. Ook dit soort relatief kleine stappen moeten gezet worden en verdienen alle steun.”