De Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte heeft vrijdagochtend een containerschip uitgezwaaid dat is voorzien van een spandoek met de tekst meppelaandemaas.nl. De naam van de website verwijst naar de waarschuwing van Bonte dat Rotterdam vanwege het wegtrekken van festivals en de bezuinigingen op kunst en cultuur op moet passen te veranderen in 'Meppel aan de Maas'.

De website en het schip zijn een initiatief van de gemeente Meppel, die daarmee wil laten zien dat Meppel heel wat meer te bieden heeft dan sommige Rotterdammers denken. 'Ook Meppel heeft een aantal evenementen van formaat', stelt burgemeester Jan Westmaas. 'Denk aan het Grachtenfestival, de Donderdag Meppeldagen en het Internationale Poppenspelfestival. We nodigen alle Rotterdamse raadsleden en wethouders uit een keer een kijkje te komen nemen!'

Bonte maakte de vergelijking met het Drentse provinciestadje in debat over het evenementenbeleid van de stad. 'Door de strenge veiligheidsmaatregelen en het harde politieoptreden dreigen grote evenementen Rotterdam te verlaten. Het stadsbestuur bezuinigt bovendien fors op kunst en cultuur en weigert een reddingspoging te doen voor poppodium WATT. Rotterdam dreigt van een wereldstad te veranderen in Meppel aan de Maas.'

'De vergelijking met Meppel was natuurlijk een stijlfiguur met een knipoog', zegt Bonte. 'Ik vind het leuk dat de gemeente Meppel er zo sportief op inspeelt. Slim ook, want ze zo veel aandacht voor hun eigen evenementebeleid.' De gemeente Meppel gebruikt de website meppelaandemaas.nl ook om de haven van Meppel aan te prijzen als achterlandhaven voor Rotterdam. 'Helemaal mooi', zegt Bonte, 'hoe meer containers er per binnenvaartschip worden vervoerd, hoe minder vrachtwagens op de weg, hoe schoner de lucht!'