GroenLinks wil dat in Rotterdam geen evenementen worden gehouden die de uitstraling van Rotterdam als duurzame stad aantasten. De Bavaria City Racing krijgt daardoor geen vergunning meer.

,,Rotterdam heeft economisch geen voordeel van de straatrace. Het kost juist geld en het levert de stad weinig op.”, zegt raadslid Arno Bonte. ,,Behalve dan natuurlijk zwartgeblakerde strepen op de wegen, geluidsoverlast, luchtvervuiling en uitstoot van broeikasgassen. Maar bovenal is het evenement een uithangbord voor milieuverkwisting.”

Ook de Ondernemersfederatie heeft zich onlangs uitgesproken tegen het evenement. ,,En bewoners klagen elk jaar steen en been over de overlast”, zegt Bonte. ,,Het past niet bij de duurzame ambities van Rotterdam en wij zien geen reden waarom we door moeten gaan met evenementen die het milieu belasten en ons niets dan ellende brengen.”

GroenLinks doet tijdens de begrotingsbehandeling het voorstel om evenementen te weren die strijdig zijn met de duurzame ambities van de stad. Ook wil GroenLinks de milieuzone voor vrachtwagens uitbreiden tot het hele gebied binnen de ring. In de zone mogen alleen vrachtwagens rijden die minder fijn stof uitstoten. ,,Nu gaat het om een paar straten in het centrum. Een meerderheid van de raad heeft twee jaar geleden gevraagd om een onderzoek naar uitbreiding van de zone. Het wordt dus hoog tijd om de daad bij het woord te gaan voegen.”

Update 13 november: het voorstel van GroenLinks is tijdens de behandeling van de begroting niet aangenomen. Alleen de SP, ChristenUnie en twee leden van de PvdA-fractie stemden voor.