Deze week rijdt een opvallende oranje fiets door Rotterdam. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte is de bestuurder ervan en via twitter kan iedereen de belevenissen van de fiets volgen. De Twitterfiets wordt elke week bereden door een andere bekende persoon en kan op twitter worden gevolgd via de hashtag #twitterfiets.

Elke week worden er één of twee twitterfietsen uitgeleend aan mensen die actief zijn op twitter. Zij doen verslag van hun belevenissen met de fiets. Om hen te helpen krijgen zij een fietstoss, een klein winkelwagenmuntje dat je kunt opgooien om voor je te beslissen of je met de fiets of met de auto gaat. Voor Arno Bonte is het muntje overigens niet nodig om hem op de fiets te krijgen. 'Ik heb bewust geen auto. In de stad is de fiets niet alleen het schoonste, maar ook het snelste vervoermiddel.'

Bonte is enthousiast over het project. ‘De twitterfiets is een hit op twitter. Het zorgt ervoor dat de berijders ervan bewust nadenken of ze de auto echt wel nodig hebben. Vaak is de fiets op de korte afstand veel handiger en stukken sneller. Smoesjes helpen dus niet, want alle volgers op twitter beoordelen je keuzes.’

De twitterfiets is eerder onder andere uitgeleend aan Tweede Kamerlid Arjan El Fassed, radio-dj Bert Kranenbarg, TV-presentator Duco Bauwens, cabaretier Guido Weijers, aan tsjakka-goeroe Emile Ratelband en aan Europarlementariër Wim van de Camp. Ook onbekende Nederlanders kunnen zich opgeven voor een weekje toeren op de twitterfiets. De fiets is een initiatief van de Fietersbond en van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen.