Arno Bonte wordt voorgedragen als lijsttrekker van GroenLinks Rotterdam. Dat maakt het Rotterdamse afdelingsbestuur van GroenLinks vandaag bekend. Het positieve advies van de kandidatencommissie wordt door het bestuur unaniem onderschreven.

De 31-jarige Arno Bonte zit vijf jaar in de gemeenteraad van Rotterdam en is volgens de kandidatencommissie 'gezichtsbepalend door zijn opvallende optreden binnen de gemeenteraad en daar buiten'. De commissie noemt Bonte in haar advies 'een pragmatisch tacticus en tegelijk een bevlogen activist'. ,,Hij gaat er strijdbaar tegenaan en weet tegelijkertijd constructief de coalitie te steunen."

GroenLinks-afdelingsvoorzitter Frans de Wuffel is opgetogen over het lijsttrekkerschap van Bonte. ,,Arno heeft enorm veel voor elkaar gekregen. Zijn ideeën liggen aan de basis van het Rotterdam Climate Initiative, het programma om tot 2025 de uitstoot van broeikasgassen te halveren. Wij zijn blij dat hij onze lijsttrekker en politiek voorman wil zijn, en hebben er alle vertrouwen in dat GroenLinks onder zijn leiding en door zijn inzet een goed resultaat zal boeken bij de verkiezingen in maart 2010."

Als raadslid was Bonte in de afgelopen jaren vooral zichtbaar op groene thema’s. ,,Maar gezien zijn achtergrond als voormalig voorlichter bij de FNV zal hij als lijsttrekker minstens even strijdbaar de GroenLinkse sociale thema’s neerzetten", schrijft de kandidatencommissie. ,,Kwetsbare groepen kunnen in deze crisistijd op GroenLinks vertrouwen. Met Arno Bonte als lijsttrekker blijft GroenLinks zich sterk maken voor participatie van alle bevolkingsgroepen in de stad."

Op de ledenvergadering van 21 november wordt de lijsttrekker officiëel gekozen. Dan stellen de GroenLinks-leden ook het verkiezingsprogramma vast en kiezen ze de rest van de kandidatenlijst.