Bij wegwerkzaamheden en bouwactiviteiten moet er afgebakende fietsstroken komen. Dat is één van de suggesties die raadslid Arno Bonte doet aan verkeerswethouder Hans Vervat.

Ruim veertig GroenLinksers hebben het afgelopen weekeinde tientallen kilometers door de Rotterdamse regio gefietst om knelpunten in het fietspadennetwerk op te sporen. Volgens Bonte worden fietsers met name bij wegopbrekingen aan hun lot overgelaten. Riskante situaties doen zich voor bij het Marconiplein en Kruisplein en vooral ook bij de bouwplaats van de Maastoren. ,,Op het Kruisplein hebben auto´s geen idee waar ze moeten rijden en als fietser ben je vogelvrij. Levensgevaarlijk", aldus Bonte. ,,Bij de Maastoren moet je oversteken als fietser: dat is erg omslachtig en tijdrovend. Als je daar een afgebakende strook aanlegt op de rijbaan voor auto´s is het probleem opgelost.`

De leden van GroenLinks hebben in de hele regio Rijnmond gefietst. In Capelle viel op dat de ´s-Gravenweg zeer fietsonvriendelijk is. Ook achterstallig onderhoud, slechte bewegwijzering en onnodig lange wachttijden bij sommige stoplichten zijn aan het licht gekomen. ,,Het komt nogal eens voor dat je als fietser groen hebt tot de middenberm en daar opnieuw moet wachten. Bij metrostation Vijfsluizen schiet je zowat wortel als je op groen wacht.”

GroenLinks zet zich in de verschillende gemeenteraden in voor een hoogwaardig regionaal fietsroutenet met aanvullende voorzieningen zoals veilige stallingen, servicepunten en de mogelijkheid om de fiets in het openbaar vervoer mee te nemen. Bonte: ,,Als je het reizen per fiets sneller maakt en het parkeren van de fiets makkelijker, dan zullen meer mensen naar school of naar het werk fietsen. We hoeven dan niet de hele regio te asfalteren.”