GroenLinks wil dat er halverwege de Coolsingel een 'knip' komt, zodat de bekendste straat van Rotterdam in de toekomst alleen nog toegankelijk is voor bestemmingsverkeer. Raadslid Arno Bonte dient een amendement met dat voorstel in op het plan van het college om het aantal rijbanen op de Coolsingel van vier naar twee terug te brengen.
  

Het college beoogt met zijn plan het doorgaande verkeer om het centrum heen te leiden, in plaats van er dwars doorheen. 'Ik juich dat toe', zegt Bonte, 'je maakt daarmee de binnenstad van Rotterdam een stuk aantrekkelijker. Maar als je het doorgaande verkeer over de Coolsingel echt wilt voorkomen, dan zul je een fysieke blokkade op moeten werpen.'

Bonte wil dat er een 'knip' voor het autoverkeer komt ter hoogte van het oude postkantoor. 'Het gedeelte van de Coolsingel tussen het Hofplein en de Meent wordt daarmee een stuk aantrekkelijker voor winkels, kleine festivals en horeca met terrasjes.' De parkeergarages van de Bijenkort en V&D blijven toegankelijk via de zuidzijde van de Coolsingel.

GroenLinks zet met het amendement haar wens voor een volledig autovrije Coolsingel voorlopig in de ijskast. Bonte: 'Zolang er zich nog parkeergarages in het hart van het centrum bevinden, zul je de Coolsingel voor dat verkeer open moeten houden, anders leg je een te grote druk op de Meent en de Karel Doormanstraat.' In de Stadsvisie is afgesproken dat de parkeergarages van de Bijenkorf en V&D voor 2030 verdwijnen. De Coolsingel wordt als het aan GroenLinks dan over de hele lengte een voetgangersboulevard.