GroenLinks en D66 gaan samen verder als minderheidscoalitie in Rotterdam-Noord, met gedoogsteun van VVD, CDA en Leefbaar Rotterdam. De gemaakte afspraken tussen de vorige coalitiegenoten PvdA, GroenLinks en D66 blijven vooralsnog intact.

Vorige week besloot de PvdA zich terug te trekken uit de coalitie nadat coalitiegenoot D66 een motie van wantrouwen tegen PvdA-wijkwethouder Harlow Brammerloo dreigde te steunen. De PvdA-bestuurder was in opspraak geraakt vanwege een declaratie van 18.000 euro voor een studie. PvdA-er Harlow Brammerloo heeft hierop zijn ontslag aangeboden. Hij is ook bereid om de helft van de studiekosten terug te betalen.

GroenLinks en D66 hebben zaterdagavond overeenstemming bereikt over voortzetting van de coalitie zonder de sociaal-democraten. ‘De reden dat we dit zo kunnen oplossen is dat de deelgemeente ophoudt te bestaan op 19 maart 2014 en dat er nog maar beperkt werk te verzetten is’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Amelie Veenstra. ‘De twee overgebleven bestuurders kunnen dit prima samen aan.’ D66-fractievoorzitter Stefan Kroon: 'Ik hoop dat we op deze manier het vertrouwen in de politiek kunnen herstellen en al die mooie dingen die we hebben bereikt netjes kunnen overdragen aan de gebiedscommissie die in maart van start gaat.'

De GroenLinks-wijkwethouder Ahmed Harika wordt voorzitter van de deelgemeente en zal Jeugd overnemen van de vetrekkende PvdA-bestuurder. D66-wijkwethouder Nils Berndsen krijgt cultuur, evenementen en wijkeconomie erbij. Op alle beleidsterreinen blijft de inzet praktisch hetzelfde, maar GroenLinks en D66 willen wel een extra tand bijzetten op het voorkomen van schooluitval, voorschoolse educatie voor peuters en huiswerkplekken.

Lees ook:
Coalitie Noord op losse schroeven