GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat burgemeester Aboutaleb zich sterk maakt voor een pardonregeling voor minderjarige vluchtelingen. In de samenleving bestaat daar brede steun voor. Ruim 115.000 mensen hebben de petitie van GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi vóór een kinderpardon al ondertekend.

Volgens Bonte zou Aboutaleb een warm pleidooi moeten houden bij CDA-minister Leers voor het kinderpardon. ‘Het gaat om een relatief kleine groep van kinderen die vaak al jarenlang in Nederland zijn, soms zelfs hier geboren zijn, en geen band meer hebben met hun thuisland, waarvan ze vaak de taal niet meer spreken en waar ze niemand kennen,’ zegt Bonte.

GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi wil een einde maken aan pijnlijke debatten over individuele kinderen, zoals Mauro, door in één keer voor alle soortgelijke gevallen de papieren te regelen. Kinderen die langer dan acht jaar legaal in Nederland verblijven, komen wat hem betreft in aanmerking voor een permanente verblijfsvergunning.

Dibi roept gemeenten op om zich actief achter zijn voorstel te scharen. Een groeiend aantal burgemeesters en gemeenteraden geven daar gehoor aan, vaak met steun van de lokale PvdA-, CDA- en VVD-fracties. 'Nu is het de beurt aan Rotterdam', zegt Bonte.