Burgemeester Aboutaleb moet de motie van de gemeenteraad uitvoeren om de Dance Parade weer toe te laten in het centrum van Rotterdam. Dat zegt de indiener van de motie, GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

Dinsdagnacht stemde een krappe raadsmeerderheid van GroenLinks, Leefbaar Rotterdam, D66 en SP voor de terugkeer van het populaire dance-evenement in Rotterdam. Burgemeester Aboutaleb liet na afloop van de raadsvergadering in een interview met radio Rijnmond echter weten de motie niet uit te willen voeren. In 2010 besloot Aboutaleb dat de Dance Parade om veiligheidsredenen niet meer welkom was.

'Aboutaleb mag de motie niet aan zijn laars lappen', vindt Bonte. 'De gemeenteraad is de vertegenwoordiging van de Rotterdamse bevolking. Als een meerderheid van de raad een besluit neemt, dan moet dat worden uitgevoerd. Daar moet ook de burgemeester zich aan houden.'

Evenementenorganisator JMR presenteert binnenkort een plan voor de terugkeer van de Dance Parade, met de beste DJ's ter wereld. Bonte hoopt dat er al in de zomer van 2014 een nieuwe editie plaats kan vinden. 'Het zou fantastisch zijn voor Rotterdam. Veel dance-liefhebbers kijken al jaren uit naar dat moment. De Rotterdamse evenementenzomer is dan weer helemaal compleet.'