GroenLinks laakt de reactie van korpschef Meijboom in de media na de rellen in Hoek van Holland. Fractievoorzitter Anneke Verwijs wil daarom dat burgemeester Aboutaleb de leiding neemt in een verbeterproces bij de Rotterdamse politie. ,,De reacties van Meijboom in de media getuigen niet van zelfreflectie. Iemand die al zolang leiding geeft aan het korps en dus eindverantwoordelijk is voor het disfunctioneren van die organisatie, valt wat te verwijten”, aldus Verwijs.

Het onderzoek van het COT is zeer kritisch over het Rotterdamse korps. Zo blijkt dat justitie en politie de neiging heeft om zaken routinematig af te doen. Verwijs: ,,Er is onvoldoende scherpte en alertheid. Het rapport duidt op een diepgeworteld probleem, met als direct gevolg dat agenten zonder steun met levenbedreigend geweld werden geconfronteerd. Dat politiechefs in de regio stellen dat er geen ontslagen mogen vallen is vanuit hun loyaliteit begrijpelijk, maar het zegt vooral iets over de eigen cultuur, met als sentiment ‘de politie heeft het altijd gedaan’. Dat is slachtoffergedrag. De politie verloor de controle en dat is zeer ernstig.”

GroenLinks wil dat agenten voortaan kunnen vertrouwen op goede procedures, op eenduidige communicatie en op een goede commandostructuur. ,,Een informatiegestuurde organisatie kan zich niet permitteren om beschikbare informatie niet te gebruiken”, vindt Verwijs. ,,Dat er grote chaos is ervaren door de politiemensen, moet hun vertrouwen in de eigen organisatie ernstig hebben aangetast. Burgemeester Aboutaleb moet daarom stevig de leiding nemen en zorgen dat afspraken en veranderingen bij de politie nageleefd worden en geen papier blijven.”

GroenLinks denkt dat meer bevoegdheden voor de politie niet nodig zijn. ,,Het schortte niet aan bevoegdheden, maar aan de toepassing daarvan”, zegt Verwijs. ,,We moeten ons niet laten gijzelen door een groep geweldsbeluste mannen en alle evenementen voortaan als een risico-evenement behandelen. Heel veel dingen gaan gewoon goed en veel mensen beleven plezier aan de evenementen in de stad. De roep om meer repressie en om 'koppenrollen' is een te simpele reactie. GroenLinks ziet een reëel risico, dat hooligans elkaar dan weer op andere plekken zullen treffen en andere manieren zullen zoeken om elders in de stad hun agressie te botvieren en de confrontatie te zoeken met de politie. Daarom moeten we Hooligans goed in beeld brengen, volgen en aanpakken. En natuurlijk zorgen dat de politie niet nog eens faalt.”

Bekijk hier de bijdrage van Anneke Verwijs aan het debat over Hoek van Holland.