GroenLinks vreest dat minder mensen aangifte doen bij de politie door de introductie van het digitale aangifteloket. Sinds vorig jaar zijn op een aantal politiebureaus de medewerkers vervangen door beeldschermen.

Bewoners die aangifte willen doen van diefstal, inbraak of een verloren paspoort moeten steeds vaker eerst een afspraak maken voordat ze aangifte kunnen doen. Op de afgesproken tijd spreken aangevers in een spreekkamertje via een beeldscherm en camera met een politiemedewerker die in een centraal servicecentrum zit.

‘Het klinkt hip, vernieuwend en eigentijds, maar het is in de praktijk een drama voor veel mensen’, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. ‘Als de aangifte langer duurt dan gemiddeld, moet iemand een nieuwe afspraak maken en later terugkomen. Als een aangever juist niet komt opdagen, zit de agent duimen te draaien. Niet klantvriendelijk en niet efficiënt.’

De politie heeft zich als doel gesteld om 75 arbeidsplaatsen te schrappen door de digitale aangifteloketten. Rotterdammers zouden bovendien vaker terecht kunnen voor het doen van aangifte. Volgens Bonte valt de efficiencywinst echter tegen. ‘Als nieuwe werkvormen leiden tot meer agenten op straat en tot goede dienstverlening, dan juichen we dat toe. Maar ik ben bang dat dit systeem er vooral voor zorgt dat minder mensen aangifte doen. Daar wordt Rotterdam niet veiliger van.’

Bekijk hier een video van het NOS Journaal over het 3D-loket.