In de afgelopen tien dagen zijn er ruim 80.000 meldingen van overlast door vuurwerk binnengekomen op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl. Het meldpunt is een initiatief van vijftien lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam.

Meer dan de helft van de meldingen gaat over de overlast door harde knallen. Al dagen voor Oud en Nieuw werden mensen daardoor 's nachts uit hun slaap gehouden. Na de start van de vuurwerkverkoop nam het aantal klachten over vuurwerkoverlast explosief toe. Zaterdag en zondag werd in heel Nederland massaal te vroeg vuurwerk afgestoken.

Op oudejaarsdag hadden vooral honden en katten het zwaar te verduren, zo blijkt uit de stijging van meldingen over vuurwerkstress bij huisdieren. De vuurwerkoverlast op oudejaarsavond bestond vooral uit gevaarlijke situaties op straat, waarbij in enkele gevallen mensen daadwerkelijk gewond zijn geraakt. Op nieuwjaarsdag gaat een groot deel van de klachten over achtergelaten vuurwerkafval en aangerichte vuurwerkschade.

Tot 3 januari blijft het meldpunt vuurwerkoverlast.nl geopend, daarna worden de meldingen gebundeld en aangeboden aan de Tweede Kamer. GroenLinks wil dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om vuurwerkoverlast aan te pakken. Het liefst ziet de partij dat er met Oud en Nieuw alleen professioneel vuurwerk wordt afgestoken om de overlast, schade en slachtoffers te voorkomen.

Kijk ook eens op vuurwerkoverlast.nl.