In drie dagen tijd zijn op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl ruim 5000 meldingen binnengekomen. De meldingen gaan vooral over vuurwerkbommen, schade door vuurwerk aan eigendommen en vuurwerkstress bij huisdieren. De meldingen komen zowel uit grote als kleine gemeenten.

Meer dan de helft van de meldingen gaat over vuurwerkbommen die vaak midden in de nacht voor enorme knallen zorgen. 'Als zo'n explosief in je straat tot ontploffing wordt gebracht, zit je gelijk rechtop in je bed', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam, één van de initiatiefnemers van het meldpunt.

Vandaag maakte de vuurwerkbranche bekend dat er dit jaar naar verwachting 8 procent meer vuurwerk dan vorig jaar verkocht zal worden. Bonte vreest voor meer gewonden en schade bij deze jaarwisseling. 'De Nederlandse vuurwerktraditie dreigt uit de hand te lopen. Elk jaar vallen er weer meer slachtoffers en neemt de overlast toe. Oud en Nieuw is al lang geen feestje meer.'

Het meldpunt vuurwerkoverlast.nl werd zaterdag gelanceerd door vijftien lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam, Den Haag, Nijmegen, Enschede en Groningen. Ze willen met het meldpunt zichtbaar maken hoe groot de overlast is. De GroenLinksers zien het liefst dat vuurwerk net als in Australie alleen nog door professionals wordt afgestoken. 'We houden van vuurwerk, maar willen op een feestelijke manier het nieuwe jaar inluiden, zonder overlast en slachtoffers.'