GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam de komende vier jaar 30 miljoen extra investeert in fietsers. Vandaag presenteert GroenLinks Rotterdam een plan voor veiligere en betere fietspaden en meer fietsparkeervoorzieningen.

De partij pleit onder andere voor fietssnelwegen van Rotterdam naar Dordrecht, Capelle, Den Haag en Vlaardingen. Ook zouden alle fietspaden in het centrum tweerichtingsfietspaden moeten worden en moeten er meer fietsenrekken komen, vooral bij winkels en culturele voorzieningen. Bij verkeerslichten wil GroenLinks een maximum wachttijd voor fietsers van 30 seconden.

'Het fietsgebruik zit in de lift', constateert fractievoorzitter Arno Bonte. 'Steeds meer Rotterdammers nemen de fiets naar hun werk of naar school. Die fietsers willen we belonen met betere fietspaden en kortere wachttijden bij stoplichten. Ook willen we het voor mensen die nu nog met de auto gaan aantrekkelijker maken om vaker de fiets te pakken.'

Het fietsplan is opgesteld door de werkgroep milieu en wonen van GroenLinks Rotterdam. De werkgroep onderzocht de tekortkomingen voor fietsers in de stad. De kwaliteit van de fietspaden is in de afgelopen jaren toegenomen, schrijven de opstellers van het plan. Maar bij wegwerkzaamheden scoren de omleidingen voor fietsers nog een dikke onvoldoende, die kunnen veel fietsvriendelijker.

Lees Fietsen Rotterdamse Stijl