Rotterdam zou in 2010 een race tussen auto's op zonnecellen moeten organiseren. Dat vindt de fractie van GroenLinks in de Maasstad. In Australië bestaat al zo'n wedstrijd in de woestijn. ,,De techniek is inmiddels zo ver ontwikkeld dat wagens op zonnekracht ook in stedelijk gebied snelheid kunnen maken", zegt raadslid Arno Bonte van GroenLinks.

Het raadslid wil de zonnewagenrace combineren met een race tussen elektrische race-auto's. "De binnenstad van Rotterdam verandert dan voor één dag is een spectaculair schoon racecircuit waar de laatste prototypes en de nieuwste technologie aan het grote publiek worden getoond", zegt Bonte. "Zou het niet fantastisch zijn als de Delftse Nuna 6 of de Twentse Solutra volgend jaar op de Coolsingel zouden finishen?"

Op verzoek van GroenLinks komt het stadsbestuur binnenkort met een voorstel voor een duurzaam evenementenbeleid. Als het aan Bonte ligt krijgt de zonnewagenrace daar een prominente plek in. ,,Zo'n evenement past veel beter bij de duurzame ambities van Rotterdam dan bijvooreeld de Bavaria Cityracing."